Sporten tijdens je zwangerschap

Verantwoord sporten tijdens zwangerschap, dat kan bij ZwangerFit Haarlem. Ten eerste: gefeliciteerd, je bent zwanger! Dit betekent dat je wat veranderingen in je sportroutine moet aanbrengen. Kun je blijven sporten tijdens je zwangerschap? Gewoon blijven doen wat je al deed? Of helemaal niet sporten? En als je wel door blijft sporten, wat mag dan wel en wat niet? En waarom?

Tegenwoordig heeft iedereen een mening over wat je wel en wat je niet mag doen met sporten tijdens je zwangerschap. Om alvast antwoord te geven op bovenstaande vraag: nee, je kan niet blijven doen wat je altijd deed, zolang dat goed voelt. Sporten tijdens zwangerschap is een vak apart. Een zwangerschap en bevalling zijn fysiek erg zwaar en daar pas je dus ook je training op aan. Voor het lopen van een marathon train je ook, dus waarom niet voor je zwangerschap en bevalling?

Visie ZwangerFit Haarlem

Bij ZwangerFit Haarlem leer je trainen passend bij de periode in je zwangerschap en na je bevalling. Je snapt wat er verandert in je lichaam en welke aanpassingen in training daarbij horen. Je leert luisteren naar je lichaam en vindt een balans tussen actief en ontspannen zijn.

Daarnaast komt de eerste periode na de bevalling aan bod. Wat kun je allemaal verwachten? Wat is de roze wolk? Is er wel een roze wolk? Wanneer mag je het sporten weer opbouwen? En hoe? Dit komt allemaal aan bod in de coaching sessies.

Sporten tijdens je zwangerschap
sporten tijdens je zwangerschap
gratis proefles

Waarom kiezen voor ZwangerFit Haarlem?

  • Ik heb HBO Sportkunde afgerond en mij verdiept in het geven van training en coaching aan zwangere en net bevallen dames. Naast de ervaring die ik afgelopen jaren heb opgedaan, heb ik ook het certificaat “ZwangerFit” trainer bij YVLO behaald.
  • Er is naast het fysiek trainen ook oog voor andere gebeurtenissen rondom de zwangerschap. Denk hierbij aan lichamelijke veranderingen, emoties, de rol van je partner, natuurlijk de bevalling en de eerste periode daarna. Al deze onderwerpen (en meer!) komen langs tijdens de coaching sessies. Lees hier de precieze onderwerpen van deze sessies.
  • Daarnaast wordt er gedurende het hele jaar getraind in de buitenlucht. Geen benauwde binnenruimte met kunstlicht en airco, maar heerlijk buiten in een groene omgeving. Dit heeft veel mentale en fysieke voordelen.
  • Je kunt trainen in groepsverband met andere dames die ook zwanger zijn of kortgeleden zijn bevallen. Hierdoor kun je ervaringen uitwisselen en elkaar motiveren om actief te blijven.
  • Train je liever één op één? Dan is ZwangerFit personal training iets voor jou. In deze trainingen is er nog meer aandacht voor jou, je sportwensen en eventuele klachten
  • Als laatste heb ik echt oog voor jou als persoon. Elk lichaam is anders en dit geldt ook tijdens je zwangerschap. Wat voor de één goed voelt, kan voor de ander onprettig zijn. Ik ben in staat hierop in te spelen, je tips te geven en waar nodig de training voor je aan te passen. Belangrijk is: luister naar je lichaam!

Lees hier meer over mij.

Voordelen van sporten tijdens je zwangerschap

Wat zijn de voordelen van sporten tijdens je zwangerschap? Sporten tijdens en kort na je zwangerschap heeft zowel voor jou als voor je ongeboren kindje veel voordelen. Zie hieronder een aantal van deze voordelen:

  • Voorkomen dat je te veel aankomt
  • Minder kans op zwangerschapssuiker
  • Minder kans op een te hoge bloeddruk
  • Snellere hersteltijd postpartum
  • Minder kans op incontinentie
  • Minder kans op lage rugpijn
  • Behoud van je conditie
  • Kans op een keizersnede verkleinen
  • Symptomen van depressie voorkomen en helpen te bestrijden
  • Geen overbodige kilo’s vasthouden na je bevalling
  • Groter volume van de placenta en pasgeboren baby
  • Pasgeboren baby’s van actieve moeders hebben minder lichaamsvet